Bakgrunn

FB

onsdag 10. desember 2014

Bountykuler

I år som ifjor er det en ny type konfekt i julekakeboksene.

Bountykuler fant jeg oppskrift på i sist nummer av KK Living og reportasjen om Diana Ousdal og hennes familie. 


Oppskriften er den samme som på Det Søte Liv

Ingredienser:
smør
lys sirup
melis
kremfløte
kokosmasse

sjokolade 


Bland smør, sirup, melis og kremfløte i en gryte.

Kok opp og la det småkoke i 5-10 minutter på svak varme. Bør røres i ofte så det ikke klumper seg eller blir brunt. Massen skal enda være hvit eller noe gylden når den er ferdig. Når massen er ferdigkokt ta straks av varmen og bland i kokosen. Sett deretter massen til kjøling i f.eks kjøleskap til den kan formes til kuler.


 Trill små kuler av massen og sett på brett eller fat til kjøling i kjøleskap. Når kulene er helt kalde kan de trekkes med sjokolade. Smelt sjokolade i vannbad og ha kulene en og en over i sjokoladen. Bruk to gafler så de lett kan vippes over på fatet igjen. Jeg brukte lys sjokolade på noen og mørk på andre, derfor litt forskjell på fargen på bildene. Sett kaldt igjen og vent til sjokoladen er stivnet. Kulene MÅ oppbevares i tett boks i kjøleskap da de vil bli lett klissete hvis ikke.


Ønsker du å gi Bountykulene bort i julegaver kan du pakke de pent inn i glass, esker eller cellofanposer. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.