Bakgrunn

FB

fredag 16. mai 2014

Klar for 17. mai

(Først av alt en stor beklagelse for at bloggen de siste 14 dagene har kommet helt i bakre rekke. Smekk på hånda og fy til meg for dette, men det har sine grunner. Robbie Williams konsert og 3 dager i Oslo, samt weekendtur for å delta i fadderbarnet mitt sin konfirmasjon)

Idag er det 17. mai og det er dagen før dagen. Hjemme i de tusen stuer og hjem strykes det bunadskjorter over en lav sko og kaker bakes til den store gullmedaljen. For nå skal huset skinne, mat og kaker skal lages og serveres og en skal ikle seg det peneste man eier.


Her er deler av bunaden til jenta mi på snart 5 år, skjorte og forkle er nystrøket. Med Stiff strykestivelse for den ekstra deilige 17. mai duften og ikke minst stivhet til kragen. Brystduken er kjempegammel, jentas tippoldemor brukte den da hun var liten. Den lille sølja er min fra jeg var liten og bunaden er også brukt av meg og min søster.

Så var det til dagen imorgen. Da har vi invitert gjester til middag og kaker etter arrangement på den lokale skolen. Så jeg har også bakt kake og muffins og klargjort litt mat til gjestene.


Bordet er pynta i rødt, hvitt og blått.  Det er servietter i temafargene, bånd mitt på bordet og små flagg til dekor. Disse skal også brukes til pynt på pavlovaen som kun har ferdigstekt bunn så langt.  


Blomster må man ha til 17 mai og for meg falt valget på hvite roser med en liten 17. mai sløyfe oppi. Til å ha lys i har jeg funnet to store Norgesglass med sløyfebånd på. Enkelt og dekorativt.


For å vise frem bordet har jeg satt den halvferdige maten på. Pavlovabunn skal jo ikke ha krem og frukt på før rett før servering. Muffinsene på den andre siden er helt ferdige og satt på fat for å vise frem. I Alveskålene fra Wik og Walsøe har jeg puttet non-stop i nasjonalfargene. Disse non-stopene skal jeg også ha noen av oppå Pavlovaen.


På stuebordet ved sofaen har jeg også dekorert bordet. Der er det hvite trebrettet mitt fra Sofies Villa pyntet med hvite roser i sølvvase, flagg også på dette brettet og en enda mindre skål med non-stop. 

Så nå rett før klokken er ti er roen senka seg og alt er klart for den store dagen. Har funnet frem kjole til meg selv og ting er på stell til feiring i morgen.

1 kommentar:

  1. Så fint pynta :) Håper du og dine får ein flott dag! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.