Bakgrunn

FB

fredag 8. november 2013

Hvordan lage lysball på 1-2-3



Jeg er med i en interiørgruppe på Facebook som heter "For oss som er hekta på Interiør  " og der har jeg kommet over mange som har laget lysball av ballong, olje, tapetlim og garn/tråd. Du kan blandt annet se en slik lysball på Silje sin blogg Lindevegen som jeg er fast leser av. 

Dette virka jo så enkelt så jeg måtte bare prøve selv, og har tatt bilder underveis for å vise dere.

Fremgangsmåte:


Du trenger: ballong, engangs-hanske, tapetlim, olje og garn. Jeg brukte Bomull Sport fra Gjesdal som koster 17,90 kroner for et nøste på Spar Kjøp. Jeg brukte rett i underkant av et nøste til lysballen jeg laget. Du kan bruke akkurat hvilket garn du ønsker, det trenger ikke være bomull men kan være ull eller hyssing.

Blås opp ballongen til du finner den størrelsen du vil ha. Ønsker du en diger ball du kan ha lyspære inni og bruke som taklampe ville jeg brukt store ballonger og aller helst en som er helt rund som en ball. Jeg brukte en pakke standard ballonger fra Nille som jeg hadde liggende. Den første ballongen jeg blåste opp ble veldig avlang, så fant en ny som var mer rund i formen som passa bedre.

Smør hele ballongen inn med olje, jeg brukte rapsolje men det er akkurat samme hvilken olje. Du kan også bruke vaselin eller en veldig fet krem, se hva du finner.

Ta på en engangs hanske på en hånd for det er veldig klissete. Du kan enten velge å smøre lim i hansken og smøre det på garnet når du drar det gjennom hånden. Eller du kan legge hele nøstet oppi limen hvis du føler det virker bedre. 

Fest enden på garnet på knuten på ballongen og begynn å snurr tråden rundt ballongen.


Helt i starten ser du jeg har fått litt skjevt garn og ikke helt pent. Dette kan du lett strekke på underveis og du ser når du får en ball som er fint forma. Snurr garnet rundt og rundt til du synes den er tett nok. Ser du på filmen fra YouTube jeg har lagt ut under har de ikke hatt så mye garn på, men det finner du ut av selv hvor tett du ønsker ballen din.

Det kan være lurt å klippe opp en god åpning under ballongen hvis du skal ha den på et bord. Skal du henge den opp trenger du ikke så stort hull. Du kan sikkert også klippe dette til når den er tørka, men det har ikke jeg prøvd.



Her er en film med en litt annen måte å gjøre det på, men resultatet blir det samme.

Legg ballongen til å tørke. Min ball brukte to dager siden jeg hadde nok litt mer lim på enn det som var nødvendig. Du kan enten henge den opp å tørke eller legge den på en tallerken som jeg gjorde. Dekka en vanlig frokosttallerken med aluminiumsfolie på så den ikke fikk lim på seg.

Når du kjenner at limen er tørr rundt hele ballongen kan du sprekke ballongen. Som sagt så hadde jeg litt mer lim på enn nødvendig, så når jeg sprakk ballongen spruta det lim rester over hele rommet.



Det finnes sikkert mange måter å få festet en lyslenke inni på. Jeg har forøvrig brukt en liten lyslenke med 10 små led pærer som er kjøpt på Søstrene Grene til under 20 kroner. 

Jeg fant frem litt mer av samme fargen på garnet og festa en og pære fast i lampen. Jeg hadde så stor åpning under at jeg fikk inn hånden min og det letta når jeg skulle feste noen av led pærene på innsiden av ballen. Knyt helt så knuter så er det ingen som ser på avstand at pærene er festa.


På bildet øverst til venstre ser du at noen av pærene er festa fast på innsiden. Øverst til høyre er lysballen ferdig og klar til bruk. Jeg synes det ble kjempefin form på den.

Ser du nært på nederste bilde kan du se steder jeg har fått litt mye lim i mellomrommene. Dette kan lett pilles vekk, men vil heller ikke kunne se dette helt når du skrur på lyset inni.


Her er det ferdige resultatet!

Det var faktisk så enkelt som jeg hadde lest og hørt at det var. Det var veldig klissete, men jeg anbefaler deg å ha nøstet oppi limen før du surrer det rundt ballongen. Da kan du også bruke hånden for å gni bort ekstra lim før du legger over ballongen. Hold på et sted du lett kan vaske over for det blir litt gris av det.

Du kan lage akkurat så stor eller liten ball som du ønsker. Du kan blåse opp mange små ballonger og lage din egen "happylights" Du kan ha baller i mange forskjellige farger, du kan strø glitter på før den tørker for en ekstra effekt. Du kan lage lysballer til alle rom, og du kan produsere og gi i julegave.

Det finnes et hav av muligheter, bare fantasien som setter begrensinger!!

2 kommentarer:

  1. WOW!! For en flott idè :D
    Vet du om de har disse led-lysene på Søstrene Grene enda, eller er det lenge siden du kjøpte de? Har sett etter batteridrevne ledlys en stund, men har ikke funnet :/

    Ha en flott søndag, og takk for et flott tips!
    Klem fra Christine

    SvarSlett
  2. Har hentet juletrelysene og skal sette igang med dette i helgen. Takk for kjemperåd.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.