Bakgrunn

FB

mandag 15. juli 2013

Heklesokker til BabyBorn

Datteren min på fire år elsker dukker. Hun har flere dukker og mange ulike klesplagg til å kle på alle disse dukkene. Klærne oppbevares i en nydelig klesskap fra Sebra som jeg tidligere har blogget om -her- I tillegg til de 4 medfølgende kleshengerne i tre har jeg fått min far til å lage nye så det er plass til enda mer. 

Men nok om det, det siste nye som har kommet i hus av dukkeklær er et kjempefint sett svigermor har strikket. Og for å gjøre antrekket komplett kom hun på at jeg kunne hekle sokker til dukken. Og det kunne jeg jo, så fikk rester av tråden hun brukte på klærne. 

Så jeg tok utgangspunkt i BabyBootiesene jeg hekler til små og store babyer. Men måtte jo forminske oppskriften til de grader for at de skulle passe de supersmå føttene til dukka. 


Oppskrift:

1. omgang
7 lm
 1 st i 2. maske fra nålen (de to siste lm blir en stav)
1 st i hver maske til slutten av lm rad
5 st i siste lm
st på andre siden til gjenstår 2 lm
i hver av disse 2 hekle 2 staver
fm i første maske

 2. omgang
3 lm i første maske
1 st i samme maske
7 staver
1 de 4 neste m ta 2 staver i hver maske
5 staver
i de to siste maskene hekle 2 staver i hver maske
fm i første maske

 3. omgang
2 lm
1 hst i hver maske helt rundt uten økning

 4. omgang
3 lm
1 st i hver maske hekles gjennom begge maskeledd
fm i første maske fra forrige omgang

 5. omgang
3 lm
 10 staver
 2 staver sammen x 4
Se forklaring under.
13 staver på andre siden
fm i første maske fra forrige omgang

6. omgang
2 lm
11 hst
3 st sammen
11 staver
fm i første maske

 Kante rundt sokken med fm i aksentfarge. 

lm= luftmaske
fm= fastmaske
st = stav
hst = halvstav

Hekle staver sammen:
Hekle 1 st, men stopp når det gjenstår 2 løkker på nålen. Hekle 1 st til, men stopp når det gjenstår 3 løkker på nålen. Ta 1 kast på nålen og trekk tråden igjennom alle 3 løkkene på en gang.

Trenger du mer hjelp til masker eller er usikker ta en titt på GarnStudio sine videoer som har gjort mye for meg. Linken finner du -her-


Jeg må si igjen at det er den aller første oppskriften på sokker til dukke jeg har laget selv og skrevet ned. Skulle du finne noen feil i den gjør meg gjerne oppmerksom på det med å kommentere innlegget eller sende meg en epost. 

1 kommentar:

  1. Hei

    Avslutter du med fastmaske i første maske i hver omgang?

    I 3. omgang står det "3 lm I første maske". Mener du da tre km som erstatning for stav?

    Takk for svar 😊

    Heidi

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.