Bakgrunn

FB

onsdag 20. mars 2013

Baby hekleteppe

Jeg skal bli tante til sommeren og ville dermed hekle et teppe til den nye verdensborgeren. Så da var det å google seg frem til oppskrift og hvordan man gjør dette. Siden jeg bare har hekla lykter før så fikk jeg utvidet heklehorisonten min litt, lært noe nytt og heklet et kjempefint teppe.

Oppskriften kommer fra bloggen Den Første Løvetann og finnes her men jeg har gjort den noe om.

Jeg ville ha et lite teppe, men ikke så lite som oppskriften s (45x50 cm). Derfor endret jeg litt på oppskriften så istedet for å hekle med 100 lm begynte jeg med 120. 

Tråd: Gjesdal Bomull sport 4 nøster hovedfarge + evt dekor til kanten
Pinne: 4 mm


 1. Legg opp 120 luftmasker. Hekle en rad med fastmasker.
 2. Begynn på kanten med 3 lm før du hekler staver over hele teppet. 


 3. Frem og tilbake med staver til du har så stort teppe som du ønsker.
 4. Kant teppet med fastmasker i dekorfarge, hvor mange striper du ønsker velger du selv.

Jeg brukte 2 ulike farger og hekla  2 runder,  2 runder, 1 runde + heklekant.

På hjørnene må du legge inn luftmasker for at det ikke skal krølle seg for mye. Dette måtte jeg gjøre om igjen et par ganger underveis fordi det ble ikke noe fint med for mye krøll.


Det ferdige resultatet ser slik ut.

Jeg trodde det skulle ta veldig lang tid å hekle, men på et par dager var hele teppet ferdig. Men siden det er første gang jeg lager noe så stort var det litt prøving og feiling underveis. Men alt i alt er jeg veldig fornøyd med hva jeg har klart. 

Neste ut er hekla babybooties som matcher. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.