Bakgrunn

FB

søndag 9. desember 2012

Julerent!

Jeg har planer om å gjøre litt rent i huset til jul. Med understrek på litt. Jeg tar ikke den fulle nedvasken som ble tatt på 70-80 tallet og når jeg vokste op. For jeg kan huske at min mor brukte dagesvis på å vaske til jul.

Jeg har faktisk ikke tenkt til å tømme alle skuffer og skap og vaske og skrubbe inni. Det er ingen som skal feire jul inni et skap eller oppi en skuff, og jeg tror ikke noen kommer og inspiserer heller. Vaske der kan jeg heller gjøre midt på sommeren OM det skulle være nødvendig. De mest "belasta" skapene og skuffene er jeg flink til å vaske ut av når det trengs, eks bestikkskuffa, krydderskapet eller brødskuffa.

Ellers skal jeg vaske stekeovnen inni så den er ren til julemiddager skal stekes og godgjøres. Vaske stekebrettene til komfyren gjør jeg ofte men også en runde før jul.  Skrubbe og polere keramisk koketopp gjøres en gang i uka minst. Av andre ting på kjøkkenet er å pusse kjøkkenvasken en selvfølgelig sak og rengjøre.


Jeg har også planer om å ta lister og tak i alle rom i første etasje, andre etasje tok jeg tidligere i høst. Også en grundig vask av alle gulv i første etasje, stuen vaskes bare et par ganger i året. Med mindre det er flekkete eller noen søler noe. Noe som faktisk skjer heller sjelden, heldigvis.




Ellers tar jeg bare en noe utvidet vanlig helgevask som jeg gjøres en gang i uken. Plusser på alle vinduer både inne og ute og skrubber noe mer på kjøkken og bad enn vanlig.  Når man legger til at vi skal bort på selve julekvelden så synes jeg det holder i massevis med denne vasken.

Duftlys og såpe i en skål bak noe er en ellers fin løsning hvis en ikke får tid til noe overhodet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.