Bakgrunn

FB

onsdag 12. desember 2012

Frysing av matvarer


Har du matvarer du skal fryse ned? Matrester eller ferskvare fra større innkjøp?

Da har jeg et tips angående dette. Hvor irriterende er det ikke å skulle lete gjennom frysen og gjette hva det er som er oppi boksene og posene. Dette kan du slippe med en veldig enkel løsning. Du skriver på posen hva det er. I tillegg til siste forbruks dag/best før, og dato for nedfrysning. Jeg fryser sjelden restemat, da gjøres det i bokser. Ellers bruker jeg engangs plastposer til innfrysing.


Her har jeg fryst kyllingfilet fra en større pakke som ikke holder seg så lenge når det er ferskt.
Skriver dato og innhold på posen.


Legg maten inni posen eller boksen


Legg i fryseskuffen eller den store fryseboksen for de som har det. Når du så skal søke gjennom for å se om det er noe som kan brukes til en spesifikk rett eller noe dere skal ha til middag er det veldig enkelt å finne hver ting.

Under følger en enkel oversikt over holdbarhet på mat som oppbevares i frys.

  • Mager fisk – 3 til 6 måneder
  • Fet fisk – 1 til 2 måneder
  • Fete kjøttyper – 3 måneder
  • Magert kjøtt – fra 6 måneder (svinekjøtt) til 18 til 19 måneder (noen typer vilt)
  • Hakket kjøtt – fra 2 til 16 måneder, avhengig av fettinnhold
  • Fjærkre – fra 3 til 10 måneder, avhengig av fettinnhold
  • Frukt og grønnsaker – 10 til 12 måneder
  • Bakverk – fra 2 til 8 måneder, avhengig av fettinnhold
  • Retter som er laget av opptint rødt kjøtt kan godt fryses ned igjen
  • Holdbarheten på gryteretter er maks 3 måneder.
  • Fetere kjøtt har kortere holdbarhet enn magert kjøtt.

Fram til dato for "Siste forbruks dag" garanterer produsenten at maten kan spises uten risiko for helseskader, forutsatt at den er oppbevart ved riktig temperatur. Skal maten fryses for senere bruk, må innfrysingen skje i god tid før dato for siste forbruksdag, ifølge Matportalen.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.