Bakgrunn

FB

lørdag 10. november 2012

Fløtegratinerte poteter

Fløtegratinerte poteter tror jeg er den beste måten en kan tilberede poteter på. Supergodt og saftig og passer til mye forskjellig mat. De posene fra Toro synes jeg IKKE er noe gode. De frosne fra butikken er litt gode, men hjemmelaget er sååå mye bedre. Og det beste er jo at det er jo ikke vanskelig engang.

Jeg bruker oppskrift fra Matprat som du finner her.


Fløtegratinerte poteter

Ingredienser:

12 stk  potet
1 stk  løk
1 ss  smør
½ ts  salt
¼ ts  pepper
4 dl  matfløte eller kremfløte
1 dl revet hvitost 

Denne oppskriften er til 6 personer, jeg brukte noe mindre denne gangen siden jeg bare laget til meg og mannen.



Jeg deler en løk i min supergeniale Herb Chopper fra Tupperware.


Skrell potetene. Jeg en "potetkresen" mann så bare det beste er godt nok, Amadine poteter av dyreste sort.


Her de ferdige skivede potetene og småhakka løken.


Jeg bruker koke opp fløten og ha i løken og potetene. Lar det koke på svak varme i et par minutt mens jeg rører litt. Dette fordi da trenger det ikke stå så lenge i ovn.


Legg alt sammen i en ildfast form. Stek i ovnen på 200 grader i 30-40 minutt, alt etter hvor store skiver du har skjært potetene. Jeg må ha helt gjennomkokte poteter så jeg lar det stå i 45 minutt.

Legg ost på toppen og stek videre i 15 minutt til.

Og jeg som ikke har laget dette før fordi jeg trodde det var vanskelig......



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.