Bakgrunn

FB

tirsdag 4. september 2012

Terasse inspirasjon ute

Vi har en fin uteplass, det er ikke det. Det er sol store deler av dagen, kommer i 11 tiden og er til 6 tiden. Vi er ikke de som bruker uteplassen mest av mange grunner, dette innlegget handler litt om hvorfor.

Slik ser den ut nå:


 Den siden foran vinduene i stuen. Se vekk fra de grusomme møblene-de skal byttes ut.


Dette er rett utenfor døren, en liten kafesittegruppe som skal beholdes og egentlig er ganske fin.
(Se bort fra dårlig malearbeid på leveggen, den rakk bare å få et strøk i sommer)

Det meste av skylden til at vi ikke bruker terrassen vår så mye skyldes været. Sør Vestlandet om sommeren er ikke kjent for å ha det aller best været, så en mulighet for å sitte ute selv om det er regn eller utrygt for regn hadde vært supert.

Og hvis det mot formodning er varmt så er ikke Frøken Hege av de som er aller mest glad i varmen, da er stolen under varmepumpa, og pumpa på kjøling en plass du heller finner meg.

Men så er det det med å finne ut av hvordan man vil ha det da.

Jeg har tenkt på muligheten for paviljong, men det ville ikke blitt helt tett også kan det jo blåse veldig mye til tider her. Altså ser jeg for meg at det vil blåse vekk i de verste stormene. Og plutselig låg det i hagen til naboen, ikke bra.


Så et permanent tak som ikke blåser vekk og er tett er det beste.
Helst i glass så lys kommer gjennom, samt at det ser penere ut. Noe ala dette:



En katalog som kom i posten en dag jeg satt og tenkte på dette var fra Grønt Fokus. Der var det mye fint, det meste med vegger- men kan brukes som god inspirasjon i det minste. De kan jo kanskje også levere bare tak og ikke en full lukket stue.

Men vi skal ha noen isolert vinterhage, da går vi bare inn. Men vi trenger et tak, og evt noen utevindu til å ta av for vinden. En lampe, en sofa kanskje, et sted og ta det helt rolig. Kikke på ungene som leker rundt og ha beina på bordet, eller en puff.

Et sted man kan spise og grille selv om det ikke er fint vær. Trenger ikke være stort, men man bør kunne sitte 4-6 personer under der i ly for vær og vind. St. Hans er jo en fin dag og grille på, men lite vi har gjort det da været skaper problem for det.





Dette er ofte været 23 juni på St. Hans












Aller helst ville det være bra om det bare var sol og ikke var noe behov for noe overbygget terrasse med tak i det hele tatt. Men det er nok ikke helt virkelighet i våre dager.










Jeg skaper rene idyllen her nå, om det er gjennomførbart er ikke lett å si. Enten at man gjør det selv eller at man leier noe til det. Men da står det på penger igjen, ikke bare bare det heller.

Men drømmer og tanker kan man alltid ha, 
og dette er noen av mine.

1 kommentar:

  1. En god uteplass er virkelig gull verdt! Synes vi har fått det delvis til utenfor hos oss, men noen ganger er det som å sitte i en vindtunell....

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.