Bakgrunn

FB

tirsdag 11. september 2012

Rutiner


Jeg er rutinemenneske og jeg føler selv at jeg har gode rutiner på det meste i hverdagen. Jeg har tenkt å lage en serie innlegg om noen av mine daglige rutiner som jeg føler er veldig gode og fungerer veldig godt for oss. Eller meg, ettersom det stort sett er jeg som planlegger og gjennomfører rutinene.

Jeg vil få frem at jeg ikke skriver dette innlegget fordi jeg føler jeg gjør alt "rett" eller fordi jeg er perfekt. Men skriver innlegget fordi måten jeg gjør ting på, og rutinene jeg har på mange ting tror jeg kan være med som tips til andre småbarnsmødre i samme situasjon

Noen ganger er det veldig bra å ha rutiner, det kan fungere godt og gjøre hverdagene lettere. Jeg føler at spesielt når man har små barn er rutiner alfa og omega. Men det er rom for å skeie ut, og ingenting er fastsatt overhodet, rutinene er der bare for å lette arbeidet.


Rutiner om morgenen; den består som regel av at ungene kler på og av seg selv, går på do og vasker seg selv. Dette er rutiner vi ikke har laget, men som bare blir slik. En ting vi mer har arbeidet for å få på plass er legge rutinene. Det er vel noe de fleste som er småbarnsforeldre har prøvd på i ulik grad. Slik legge rutinene er nå er de kommet til i samarbeid med ungene som er 3 og 4 år og kan virkelig ha sterke meninger om ting iblant.

En ting jeg for tiden arbeider med å få inn er å lese bok for de, er bare usikker på om minste på 3 år med litt lopper i blodet er interessert i å sitte rolig. Tiden får vise om hun er moden for det, hun er veldig glad i å bli lest for da så man kan jo altids håpe.

Rutiner for klesvask har jeg også, mer om dette kommer i andre innlegg.


Ikke minst har jeg rutiner for husarbeid, det er det viktigste for meg å ha rutiner på.
Det vil senere komme innlegg også om dette.




Noen er rutinemennesker og andre tar ting på sparket uansett. Det er og har heller aldri vært min personlighet og alltid ta ting på sparket. Skal noe skje frem i tid for meg eller familien min ønsker jeg gjerne å planlegge det, ikke nødvendigvis i detalj men noe forhåndsinformasjon må man ha. Skal man treffe noen et sted eller kjøre et sted må jeg vite hvor. Ikke minst når, fordi jeg liker også å være ute i god tid.

Ikke minst når det ferier og utflukter med familien er vi begge avhengig av å vite litt på forhånd. Når vi mot slutten av august i år begynte å titte på neste års ferie kan du vel trygt si at vi begge liker å være tidlig ute.

En ting jeg ikke gjør dog er å lage lister. De har jeg som regel i hodet, og er det noe som er veldig viktig skriver jeg det i et notat på mobilen. Men jeg har ikke noen sjekklister for ting og tang, slik jeg ser det tar det for mye tid. Så ikke noe listemenneske, heller rutinemenneske.

Innen interiør som jo er hovedfokus på denne bloggen er jeg veldig planleggingsmenneske. Går jeg i en interiørbutikk (som interiørinteresserte ofte gjør) så synes jeg ved første øyekast nesten ALT er fint. Går jeg litt mer etter i sømmene kan jeg fort plukke ut det som ikke er min stil, det som ikke har en bestemt funksjon, det som koster for mye eller det jeg ikke vet hvor jeg skal ha. Det er vel kun hvis ting koster veldig lite, er på salg eller jeg tror jeg kan kjøpe de i gave til noen at jeg kjøper ting uten at jeg har et sted å plassere det først. Oftest går jeg likevel inn i en Interiørbutikk for å kikke etter noe jeg er på jakt etter.

Har du daglige rutiner?
Er du listemenneske?
Må du ha ting på stell, eller kan du ta ting på sparket?
Må du ta ting på sparket?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.