Bakgrunn

FB

mandag 18. juni 2012

Heklelykt med oppskrift


I påsken lærte jeg meg (som skrevet før) å hekle. Hadde da allerede tenkt på det en stund at dette var noe jeg ville lære meg. Strikking ble litt for kjedelig, det kan jeg jo tross alt utføre. Ikke noe mønster eller noe, men ren enkel strikking. Min mor stod for en del av opplæringen med masker og hva de ulike heter. Men det meste fant jeg på YouTube og Garnstudio. Jeg lo først når jeg hørte om de som hadde lært seg å hekle via nettet, men så ble jeg en av de selv. For det går faktisk an!

Selv om det ikke er de mest innvikla tingene jeg har lært meg å hekle har jeg to ting på repertoaret nå etterhvert.

Først legger jeg ut oppskrift på heklelykt som var det første jeg lærte meg.
På bloggen Hjertero.com fant jeg denne oppskriften.

Og ved litt hjelp har jeg laget min egen versjon. 

Forkortelser: lm = luftmaske, kjm= kjedemaske, st= stav


1: Hekle 3 lm, lag en kjm i første lm så det blir en ring.

2: Hekle 3 lm for å danne første stav

3: Hekle så 13 staver utfra første ringen, totalt 14 staver medregnet den første med lm.
Slutt med en kjm i første staven med luftmasker.

Slik hekles en stav, se også video på Garnstudio


4: 3 lm, så 2 st mellom hver maske fra forrige omg, totalt 28 st. Avslutt med kjm i tredje lm iførste st.


Jeg hekla de første maskene veldig stramt, derfor sees de ikke så lett innerst i ringen.



5: Hekle 3 lm, så annenhver 1 og 2, da øker du stavene til 42.
Slutt av med med kjm på første stav.

Du fortsetter flere omganger hvis det er er veldig stort glass du skal hekle til.


6: Hekle 3 lm med en stav mellom annenhver maske. Ringen blir strammere og en begynner å hekle oppover glasset.

7-10:
For å hekle seg oppover glasset hekler en  4 lm, med en stav mellom hver maske fra forrige runde. Slutt med en luftmaske. Altså stav, luftmaske, stav, luftmaske og så videre. Når du har kommet rundt slutter du med en kjm i den første staven.

Igjen blir det å fortsette lengre opp hvis du har et stort glass.


Jeg avslutta bare på toppen for ville ikke ha en kant som gikk strammere innover. Du kan også hekle litt lenger så du dekker gjengene til lokket på glasset.

Fest tråder og sett på valgfri sløyfe og sett i vinduskarmen eller på tvbordet eller andre steder du vil pynte opp. Jeg har gitt vekk flere av mine i vennetjenestegaver eller veninner som trenger en oppmuntring.

God hekling!!

2 kommentarer:

  1. Kan du forklare punkt 6 litt lettere? skal det være en runde med bare stavmasker og så annenhver luft og stav?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hver runde består av 3 lm og en stav, 3 lm og en stav. Repeter sålangt som du skal ha det. Forstod du nå?

      Har forresten innlegg på vei med helt ny oppdatert oppskrift.

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.