Bakgrunn

FB

søndag 24. juni 2012

Hekleblomst

Neste nivå på hekling var å lære å lage seg en blomst. Gjør man et kjapt bildesøk på Google etter hekla blomster får en ganske mange treff.  Jeg ville finne en oppskrift som ikke var for vanskelig, og en blomst som var fin og åpen til mitt bruk. Mange av blomstene jeg fant oppskrift på var til tettere typer av blomster som er finere på eks en lue eller veske.

Her er min versjon av hekla blomst.


Snurr tråden rundt lillefingeren 4 ganger. Ta den forsiktig av.

Hekle 18 fastmasker rundt sirkelen du tvinna


Da er sirkelen full med fastmasker.


Hekle 5 luftmasker.


Hopp over 2 av fastmaskene i sirkelen, lag en 1 kjm i den tredje fastmasken i sirkelen.




Gjenta til du kommer til den 18. masken og er helt rundt. Nå har du 6 kronblader på blomsten.


 Jeg laget både store og små blomster, og på de minste stoppet jeg med de første kronbladene.


 Hekle 1 fm i det første kronbladet. Hekle deretter 1 luftmaske.
Hekle 5 staver i den samme buen, så 1 lm og slutt med 1 fm. Gjør det samme i de neste buene.

Gangen er da: 1 fm, 1 lm, 5 s, 1 lm, 1 fm.



Lag en løkke med tråden før du fester den i blomsten hvis du vil gjøre som meg og henge de opp.

Jeg prøvde meg også på å legge på en runde med doble staver på siste runde til jeg kom rundt, men da ble blomsten litt klumpete. Men til mitt bruk ble det likevel fint.

God hekling!!

1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.